Rugi ke? Tapi tuan punya blog ni yang suruh kita simpan emas..

Hehehe…betul. Mari saya kongsi dulu sebelum tuan/puan tersedak…

Ingin saya tekankan di sini bahawa EMAS adalah berbentuk simpanan/pelaburan jangka masa panjang or long term investment bukannya pelaburan jangka masa pendek. Jika beli dan mengharapkan harga mencanak naik dalam masa 6 bulan hingga setahun, anda tersilap kecuali berlaku sesuatu yang amat besar dalam sistem ekonomi dunia.  Tiada istilah beli emas dapat pulangan dalam bentuk matawang setiap bulan, tahun atau sebagainya..Seperti kita menyimpan wang begitu juga kita menyimpan emas..Kita boleh membeli emas berdasarkan kemampuan sedikit demi sedikit..”Lama-lama jadi bukit”..Bak kata orang yang menabung emas.

Jadi,  jika anda mendengar skim pelaburan emas yang menjanjikan pulangan dividen maka cepat-cepatlah lari. Ini confirm akan buat anda rugi.

Selain itu, pembelian emas sebagai pelaburan adalah pelaburan jangka panjang. Maka, isu liquidity bukanlah isu utama kecuali terdesak atau sangat2 memerlukan cash. Kalau beli hari ini, esok atau minggu depan nak jual, confirm rugi. Kalau break even, dah patut sujud syukur terus.

Sewaktu saya nak berkahwin pada awal abad ke 21, bila bakal isteri ajak pergi shopping barang kemas sebagai hadiah hantaran serba satu, berkerut teman. Mana taknya, serba satu termasuklah gelang, subang, dan cincin. Memang style orang Kelantan kot, emas padu yang terbaik. Berat juga total semua tu dengan harga  RM70 lebih per gram. Waktu itu, saya yang belum celik emas lagi berasakan it is an overprice metal. Membazir je beli. Tapi disebabkan arwah bakal pak mentua dan mak mentua ikut sekali, maka turutkan jua. Kena jaga waterface hor. nak kan anak orang punya pasal…hahaha

Diringkaskan cerita, melompat ke 10 tahun kemudian, saya rasa agak menyesal dan rugi beli…………………………..tak banyak. Kalau tak, dengan harga tahun 2015 ni pun dah untung kau-kau.

Pada tahun 2011, harga emas dunia meningkat USD1900 per ounce. Hinggakan ada pakar2 mengatakan ia akan mencecah sehingga USD3000 per ounce. Waktu itu, ramai yang melompat membeli emas, takut terlepas peluang bila emas naik nanti. 1 dinar Public Gold pun mencecah RM800 lebih.

It is more difficult to stay on top than to get there.

Tak lama kemudian harga emas slowly jatuh [circa 2013]. Ramai jugak yang meroyan sampai ada yang marah2 pada dealer. Nasihat terbaik adalah tambahkan pemilikan emas pada harga murah agar ia dapat puratakan kos belian sewaktu ia dibeli pada harga mahal. Syiling 1 Dinar pun Public Gold sudah tak keluarkan lagi. Harga Buy Back pun sangat rendah menandakan spreadnya sudah menjadi tinggi, jadi, nak jual balik memang rugi.

Nasihat saya pada yang masih memikinya, jangan pedulikan. Simpan sahaja. Setelah 10-15 tahun, bila anda tengok harga emas anda akan rasa rugi……….rugi sebab tak simpan dengan lebih banyak…hehehehe.

Pada yang belum mula, cuba paksa diri untuk sekurang-kurangnya miliki emas ditangan walaupun sekecil 1 gram. Tak kiralah beli emas keluaran mana pun atau siapa penjualnya, yang penting adalah dapatkan aura emasnya dulu. Dengan izi Allah, akan terbuka hati anda untuk mula menyimpan untuk masa hadapan. Lebih bagus jika dimulakan dari kecil lagi untuk anak2 atau yang sedang bersekolah.
Cuma nasihat saya, jika inginkan emas pelaburan yang terbaik, dapatkan emas berciri berikut
1.Harga Lebih Murah Dari Kedai Emas
2.Susut Nilai [Spread] Terendah di Pasaran
3.Senang Mendapat stok
4.Banyak cawangan di Seluruh Malaysia
5.Boleh dibeli/booking 24 jam di mana sahaja anda berada.
6.Senang Untuk Dijual Semula.
Jikalau nak tahu dengan lebih terang dan lanjut, and boleh hubungi saya bila-bila masa sahaja melalui sms/whatsapp/telegram atau klik +6019-3520178
Saitama OK
Wallahu a’lam